RÄTTELSE: Mailet du fick för en timma sedan, var inte förligt, ursäkta. Här kommer det rätta

En Anonym undrar hur jag lärde mig duscha

MITT KP är en kategori i Mullback Bloggar med brev från personer med erfarenhet av Konduktiv Pedagogik.

I går publicerades ”Ett gripande brev från Karina Mölgaard Johansson, som inte ångrar någonting trots svår och mycket negativ start.

Mullback Bloggar fick följande kommentar från ”personen som syns varje dag”:

Hur har du själv lärt dig gå och duscha och borsta tänderna

// anonym

MITT SVAR ÄR MITT KP

Hej!

Jag, Lars Mullback, som driver denna blogg, är ju också CP-skadad. Jag kunde inget av de sakerna du räknar upp innan jag var 34 år, trots att Svensk sjukvård försökt att lära mig hela livet.

Av en tillfällighet fick jag chans att träna Konduktiv Pedagogik som 34-åring. Jag tränade 5 dagar i veckan, 2 timmar varje dag, i 14 veckor. Då lärde jag mig duscha och borsta tänderna själv. Det var jobbigt på många sätt, men fantastiskt att lära sig. Det gick! fast alla läkare, sjukgymnaster och arbetsterapeuter alltid sagt att jag aldrig skulle kunna lära mig det.

Jag lärde mig till och med att äta själv, under de där 14 veckorna. Det var så fantastiskt och revolutionerande att jag själv knappt tror på det. Jag nyper mig i armen ibland fortfarande, nu nästa 20 år efteråt, för att försäkra mig om att jag inte drömmer.

Att ha lärt sig att äta själv genom Konduktiv Pedagogik är underbart.

Jag tränade också många saker som jag inte lärde mig. Men jag är nästan lika glad för allt jag misslyckades med. Att få träna Konduktiv Pedagogik, var att upptäcka sig själv, att mogna, hitta sin själ, att lära sig vem man är. Jag fick lära mig både vad som var möjligt och vad som var svårt. Den upplevelsen önskar jag alla.

Du frågar också om hur jag lärde mig att gå. Lärde mig gå, gjorde mig mamma redan när jag var 18 månader. Hon använde inte någon teori eller pedagogik. Hon var bara envis, mycket envis, lika envis som jag.

Min mamma lärde mig gå, Men genom Konduktiv Pedagogik lärde jag mig gå bättre, så jag slipper ha ont och skada mig själv.

Gå kunde min mamma lära mig, för det var relativt stora rörelser som passade för min CP-skada.

För att lära mig duscha, borsta tänderna och äta själv, krävdes mycket grundträning först, för att överhuvudtaget kunna pröva det jag egentligen ville. Därför krävdes Konduktiv Pedagogik med högskoleutbildade conductorer, för att lära mig dusch, borsta tänderna och äta själv. För det räckte vare sig envishet, operationer, medicin, ortoser, assistenter, hjälpmedel, sjukgymnastik eller ens min inneboende medfödda längtan att utvecklas.

MEDVERKAN

Vill du också medverka och berätta vad Konduktiv Pedagogik betyder för dig, skriv till lars@mullback.se

Genom att märka mailet Mitt KP, ger du Mullback Bloggar rätt att publiceras din text i sammanhang som främjar utveckling för neurologiskt funktionshindrade. Skicka gärna också med någon bild, som du tycker passar.

Vill du hellre berätta på film, går det lika bra.


Detta inlägg publiceras imorgon på följande länk